
Senioři, děti a studenti budou cestovat po kraji levněji
Olomouc – Děti, studenti a senioři budou moci cestovat po regionu s ještě většími slevami, než mají…
foto: Lukáš Hanzalík
21. 07. 2025 - 20:19
Olomouc/Praha - Česko se o další krok přiblížilo k zásadní přeměně železnice. Projekt první vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Přerovem a Ostravou získal klíčová povolení a má za sebou i zásadní organizační milník – výběr všech odborných poradců pro přípravu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Zároveň ministerstvo životního prostředí vydalo historicky první kladné stanovisko v procesu EIA pro vysokorychlostní železnici, což umožní zahájit výkupy pozemků a pokročit k samotné stavbě.
Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek mezi Prosenicemi a Ostravou (nazvaný Moravská brána) bude součástí budoucího spojení Prahy s Brnem, Olomoucí a Ostravou. Počítá se také s napojením na Polsko, konkrétně směrem na Katovice a dále k Varšavě. VRT má do budoucna zásadně proměnit českou železnici – zvýšit její kapacitu, zrychlit spojení mezi klíčovými městy a nabídnout ekologičtější alternativu k automobilové dopravě.
Díky plánované odbočce směrem na Olomouc se k páteřní síti vysokorychlostních tratí připojí i hanácká metropole. Odtud se cestující dostanou do Prahy pod půldruhé hodiny a do Ostravy zhruba za půl.
Projekt je výjimečný tím, že má být vůbec prvním v železniční dopravě, který v Česku vznikne formou PPP – tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Ministerstvo dopravy a Správa železnic si od tohoto modelu slibují rychlejší a efektivnější výstavbu i provoz. „Nechceme jen najít dodavatele, ale získat partnera, který dokáže trať nejen postavit, ale i kvalitně provozovat,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Do příprav zadávací dokumentace se zapojily špičkové firmy z Česka i zahraničí, včetně expertů na techniku, finance, právo i ekologii. Hodnocení vlivů na životní prostředí prokázalo, že provoz vysokorychlostní tratě nebude překračovat hlukové ani emisní limity. Výjimku tvoří dopad na území Natura 2000, který bude řešen samostatně.
A co přinesou vysokorychlostní tratě běžnému cestujícímu? Především úsporu času. Předpokládané doby přepravy mezi městy v systému VRT:
Praha – Ostrava – cca 1,5 hodiny
Praha – Brno – 1 hodina
Praha – Olomouc – pod 1,5 hodiny
Hranice – Olomouc – 18 minut
Hranice – Ostrava – 18 minut
Z rychlého spojení nebudou těžit jen cestující – projekt má přinést také odlehčení přetíženým konvenčním tratím, nižší emise a impulz pro ekonomiku regionů. Výstavba prvních úseků by měla začít v druhé polovině této dekády.
Olomouc – Děti, studenti a senioři budou moci cestovat po regionu s ještě většími slevami, než mají…
Jeseníky – V nejpřísněji chráněné oblasti oblasti Jeseníků, v okolí Petrových kamenů nedaleko…
Kvůli špatnému technickému stavu je 12 let stará rozhledna na vrchu Velký Kosíř už od října 2023…
Olomouc – Až do konce června prodloužila vláda na návrh olomouckého hejtmana Ladislava Oklešťka…
Kde získávali pravěcí obyvatelé střední Evropy měď na výrobu prvních nástrojů a ozdob? Byla těžena…
Olomouc - V neděli se řidičům otevřel nový most přes budoucí obchvat D35 u Olomouce. Stavba…