Lanýžové degustační menu

ZŠ Nedvědova vyučuje online

ZŠ Nedvědova vyučuje online

foto: ZŠ Nedvědova

13. 04. 2020 - 09:00

Na základě rozhodnutí vlády jsou žáci už přes měsíc doma. Zpočátku se mohlo zdát, že budou mít volno, během kterého se nemusí učit. ZŠ Nedvědova však nelenila a velmi rychle spustila výuku online.

Vláda vydala nařízení o uzavření škol na dobu neurčitou, a to od středy 11. března. Učitelé se tak museli co nejdříve adaptovat na online prostředí. Velkou výhodou byla především schopnost aplikovat MS Teams. Žáci totiž tento nástroj znali už z dřívějších hodin IT, a proto pro ně toto prostředí nebylo neznámé.

Učitelé okamžitě začali sestavovat úkoly, které bylo možné žákům zadat online. Zároveň se tvořily návody pro přihlášení a používání MS Teams. Všichni pedagogové se také zúčastnili školení o používání aplikace.

"Online výuka není jen o zadávání a odevzdávání úkolů. Aplikace představuje uzavřenou sociální síť, díky které mohou žáci s učiteli komunikovat a spolupracovat v reálném čase. Důraz je kladen také na vzájemnou motivaci. Učitelé se snaží žáky motivovat, aby v nich probudili a udrželi zájem o studium. Zároveň žáci díky své zpětné vazbě motivují pedagogy v pokračování v práci a ve zlepšování výukových technik," prozradila Lenka Winterová, učitelka ze školy.

OBRAZEM: Podívejte se na jaro v olomouckých parcích

ZŠ Nedvědova považuje za velmi důležité udržovat kontakt s žáky i v této izolaci. Proto pedagogové s žáky komunikují nejen prostřednictvím psané formy, ale také za pomoci videokonferencí. Jednotlivé třídy mají stanovené konkrétní termíny, během kterých se můžou připojit na video výuku českého jazyka, matematiky, angličtiny, ale také například chemie. Jak takové vyučovací hodiny vypadají?

"V českém jazyce žáci dostávají v zadání pracovní listy, které mají doplnit, vyplňují online kvízy, nebo sami tvoří vlastní práce podle předem stanovených kritérií. Učitelka českého jazyka pak vede videokonferenci, ve které s žáky prochází jednotlivá cvičení a společně si objasňují správnost. Ve videokonferenci tedy pracují především s pracovními listy, výukovými prezentacemi a interaktivními učebnicemi. Veškeré prezentace a materiály, které slouží pro pochopení učiva pak nahrává do souborů v týmu. Také s oblibou pracuje s bílou tabulí, ve které žáci interaktivně pracují. Každý žák má svou vlastní pastelku, s níž může psát či kreslit kamkoliv do prostoru. Na bílé tabuli lze také sdílet dokumenty, jako jsou prezentace, pdf soubory či obrázky. U mladších žáků takto například sdílela tabulku pro určování druhů číslovek a žáci v rámci videohovoru tabulku sami vyplňovali. Starší žáci pak na bílé tabuli prováděli grafický rozbor věty jednoduché," doplnila.

V matematice probíhá výuka podobně. Učitelka do souborů postupně vkládá poučky, vysvětlivky a vzorečky, které žákům slouží jako zápis. Žákům zadává úkol den předem, aby si ho mohli před výukou přečíst. Následující den se uskuteční videokonference, ve které s žáky prochází jednotlivé příklady a vysvětlují si princip řešení. Učitelka pro lepší pochopení používá program malování, ve kterém například načrtne nákres krychle a společně s žáky vyvozuje obsah a objem. Aby měli všichni žáci možnost spočítat příklad vlastním tempem, aniž by se dopředu dozvěděli správnou odpověď, zahrnuje do výuky možnost psaní správných odpovědí do soukromého chatu. Celou výuku ihned nahrává, aby si ostatní žáci, kteří se nestihli videokonference zúčastnit, mohli video pustit ze záznamu.

Mimo profilové předměty mají žáci také možnost se vzdělávat v ostatních předmětech. Například starší žáci sami oslovili učitelku chemie, která s nimi uskutečnila výuku pomocí videokonference.  Vzhledem k tomu, že se nejedná o profilový předmět, výuka tohoto předmětu není tolik intenzivní, aby žáci nebyli přetíženi. Videokonference se tedy konají po předchozí domluvě a na základě potřeb žáků. Učitelka chemie si pro sebe vytvořila výzvu a vyzkoušela si tvorbu animací v prezentaci. Za pomocí animací tak vytvořila návod, jak postupovat krok za krokem při tvorbě vzorců. To pak využila v rámci videokonference a spolu s komunikací s žáky docílila interaktivního výkladu a zároveň si tak otestovala míru porozumění žáků. Žáci také učitelce poskytli velmi pozitivní zpětnou vazbu na její tvorbu vzdělávacího videa a následně vytvořeného kvízu. Velkou výhodou je pro ni využívání dvou monitorů. Díky nim žákům sdílí jednu obrazovku a v druhé může sledovat, kdo právě mluví, nebo zde má přichystané poznámky ke své práci.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Zahrádky v Olomouci letos zdarma

"Nezapomínáme ani na naše žáky devátých ročníků. Ti měli vrcholit se svými přípravami na přijímací zkoušky na střední školy. Zastihla je novinka o jediném pokusu, a proto většina z nich nezahálí. Učitelky matematiky a českého jazyka se snaží žákům pomoci s přípravou online. Učitelky využívají nejen vlastních zdrojů, ale i mnohých nových nabídek na internetu. Žáci tak například zhlédli interaktivní pořad České televize, ve kterém měli možnost za pomocí chatu psát své dotazy a moderátoři na ně odpovídali. Dále využili přípravných lekcí, které zdarma poskytlo vydavatelství Taktik. Využívají také přijímačky nanečisto, ve kterých dostanou zadání v PDF formátu a následně problémové úlohy řeší pomocí streamování videa. Kdo se opravdu chce na přijímací zkoušky řádně připravit, ten má sice nestandardní, ale určitě bohatou nabídku příležitostí," uzavřela.

Další články